Doorgaande lijn in de Haagse voor- en vroegschoolse educatie
Voor peuters en kleuters die extra ondersteuning bij hun ontwikkeling kunnen gebruiken, is er voor- en vroegschoolse educatie. Om de overgang van de peuters naar de kleuters beter te laten verlopen, doen we een uitvraag naar hoe organisaties de ‘doorgaande lijn’ organiseren.
Achtergrond
Goed onderwijs is cruciaal voor de ontwikkeling van een kind en voor de ontwikkeling van onze samenleving. In de gemeente Den Haag loopt 24% van de peuters een groot risico op een onderwijsachterstand (Den Haag in cijfers, 2023). Om meer peuters en kleuters een goede start op de basisschool te geven, is er voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Hier kunnen peuters (voorschool) en kleuters (vroegschool) die baat hebben bij extra ondersteuning in hun ontwikkeling, een speciaal programma volgen. Spelenderwijs wordt de ontwikkeling van taal, voorbereidend rekenen, motoriek en sociaal-emotionele vaardigheden gestimuleerd (Rijksoverheid, z.d.).
De overgang naar de basisschool is een kwetsbare periode voor alle kinderen, maar in het bijzonder voor kinderen die (een risico op) een onderwijsachterstand hebben. Om de overgang van de voorschool naar het basisonderwijs soepeler te laten verlopen, wordt er gewerkt aan een doorgaande lijn. Dit houdt in dat kinderen een ononderbroken leer- en ontwikkellijn hebben, doordat het pedagogisch en didactisch klimaat op elkaar aansluit. Dit vraagt om goede interprofessionele samenwerking tussen voorscholen en basisschool en goed gekwalificeerde en getrainde medewerkers (Slot & Leeman, 2019).
Doel
Om organisaties uit Den Haag te inspireren en informeren, vindt er een uitvraag plaats door middel van interviews. We willen weten hoe de doorgaande lijn wordt vormgegeven en verzamelen goede voorbeelden. Deze informatie willen we, met de huidige wetenschap, vertalen naar bouwstenen en deze kennis door de stad verspreiden. Hiermee hopen wij kinderopvangorganisaties en basisscholen te informeren en inspireren.
Onderzoeksvraag: Hoe kunnen Haagse voorscholen en basisscholen de doorgaande lijn optimaliseren?
Methoden
Studenten pedagogiek gaan professionals interviewen die binnen hun organisatie werken aan de doorgaande lijn binnen de VVE. Zij vragen hen naar hoe ze de doorgaande lijn organiseren, wat hier goed en minder goed in gaat en wat zij willen verbeteren in de toekomst.
Samenwerkingspartners
Dit onderzoek wordt uitgevoerd vanuit het Haags Leernetwerk Kwaliteit VVE. Het Haags Leernetwerk heeft tot doel: de kwaliteit van de VVE verbeteren, professionaliteit van het ko- en po- personeel versterken en kansen voor Haagse kinderen vergroten
Projectpartners zijn:
- De gemeente Den Haag
- 2Samen
- DAK kinderopvang
- JongLeren
- Kinderopvang Morgen
- Gro-up
- Stichting Talentenklup
- De Haagse Scholen
- SCOH
- Lucas onderwijs
Opbrengsten
Het doel van de uitvraag is kennis en ervaringen op het gebeid van de uitvoering van de doorgaande lijn op te halen en te vertalen naar een praktisch hulpmiddel voor het versterken van de doorgaande lijn. Op deze manier worden medewerkers uit de kinderopvang en het onderwijs geïnspireerd en leveren een positieve bijdrage aan de VVE kwaliteit.
Stand van zaken
Deelnemers zijn uitgenodigd voor de uitvraag. De studenten interviewen hen in het najaar.
Looptijd
2024-2025
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Anne Steenbakkers, a.t.steenbakkers@hhs.nl