
Wanneer je als professional zelf ervaring hebt met huiselijk geweld of kindermishandeling
Met dit onderzoek zijn TNO en De Haagse Hogeschool nagegaan of en hoe ervaringen van huiselijk geweld van professionals te benutten zijn in de hulpverlening aan gezinnen waar huiselijk geweld speelt.
Achtergrond
Professionals die werken met volwassen of jeugdige slachtoffers van huiselijk geweld of kindermishandeling kunnen dit zelf ook hebben meegemaakt of zelfs nog meemaken. Bekend is dat persoonlijke ervaringen en overtuigingen van hulpverleners hun werk beïnvloeden. Er is echter nog weinig bekend over de invloed, in negatieve en positieve zin, van ervaringen met huiselijk geweld bij professionals die werken met gezinnen waar huiselijk geweld speelt.
Doel
Met dit onderzoek zijn TNO en de Haagse Hogeschool samen met studenten, professionals en (ex-) cliënten nagaan of en hoe deze ervaringskennis van professionals zinvol te benutten is in de hulp aan gezinnen waar huiselijk geweld speelt. Daarnaast onderzochten we hoe organisaties en beroepsopleidingen (aankomend) professionals hierbij kunnen ondersteunen.
Methoden
Het onderzoek startte met een literatuurstudie naar de huidige wetenschappelijke inzichten over ervaringskennis onder professionals. Vervolgens is een quickscan (korte vragenlijst) uitgevoerd onder (aankomend) professionals om te verkennen in hoeverre zij ervaringen met huiselijk geweld hebben en hoe deze ervaringen hen beïnvloeden in hun werk. In verdiepende interviews met studenten en professionals onderzochten TNO en de Haagse Hogeschool de wenselijkheid en mogelijkheden om ervaringskennis van professionals in contact met gezinnen in te zetten. Daarnaast zijn (ex-) cliënten geïnterviewd over de wenselijkheid dat professionals ervaringskennis inzetten in het hulpverleningsproces. Tot slot werd in enkele focusgroepen met studenten en professionals onderzocht of en hoe ervaringskennis van professionals in te zetten valt op de werkvloer en welke ondersteuning dit vanuit de organisatie en beroepsopleidingen vraagt. De bevindingen uit literatuurstudie, quickscan, interviews en focusgroepen zijn getoetst in een expertbijeenkomst.
Aansluitend op het onderzoek zijn focusgroepen met docenten de opleidingen Social Work en Pedagogiek van diverse hogescholen georganiseerd. In die groepen zijn kennis, ervaringen en behoeften aan ondersteuning voor het bespreekbaar maken van ervaringen en ervaringskennis in hun onderwijs in kaart gebracht.
Samenwerkingspartners
Het onderzoek werd uitgevoerd door TNO en De Haagse Hogeschool in samenwerking met praktijk- en cliëntorganisaties.
Opbrengsten
De opbrengst van het project zijn een onderzoeksrapport én een Handreiking om docenten van de opleidingen Social Work en Pedagogiek.
Huidige stand van zaken
Het onderzoek is afgerond en het eindrapport is in maart 2023 verschenen. Het rapport kunt u rechtsboven downloaden en hier kunt u meer informatie over het rapport vinden.
Een eerste versie van een Handleiding voor docenten Social Work en Pedagogiek kunt u hier vinden. Op basis van ervaringen van docenten met het gebruik van de Handreiking zal die zo nodig worden bijgesteld.
Looptijd
Januari 2021 - november 2022 (onderzoek)
Januari 2024-januari 2025 (Handreiking)
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Cora Bartelink, C.Bartelink@hhs.nl