logo

Kennisnetwerk Jeugd Haaglanden

Kennisnetwerk Jeugd Haaglanden
aside image

Marion van de Sande gepromoveerd!

Op 10 december 2024 promoveerde Marion van de Sande, docent-onderzoeker bij het lectoraat Jeugdhulp in Transformatie aan de Universiteit Leiden.

In haar proefschrift Een kwestie van vaardigheden onderzocht Marion programma’s voor sociaal emotioneel leren.

Sociaal en emotioneel leren (SEL) is gericht op het ontwikkelen van vaardigheden bij jongeren die bijdragen aan hun psychosociale gezondheid en succes in zowel onderwijs als werk. Dergelijke programma’s richten zich op vaardigheden zoals: zelfbewustzijn, sociaal bewustzijn, zelfmanagement, relatievaardigheden en verantwoordelijke besluitvorming. 

Het proefschrift richt zich op de evaluatie en implementatie van het Nederlandse programma Skills4Life (S4L) binnen het vmbo en praktijkonderwijs. De evaluatiestudies tonen aan dat S4L positieve effecten heeft op het verminderen van pesten en alcoholgebruik, maar negatieve effecten op roken en sociaal-emotionele vaardigheden. Effecten van het programma op leerlingen op vmbo-basis en praktijkscholen variëren afhankelijk van opleidingsniveau, sociaal-culturele achtergrond en leeromgeving. Bij een bepaalde groepen leerlingen werden negatieve effecten gevonden op sociaal bewustzijn en relatievaardigheden. Zelfmanagement en sociaal bewustzijn lijken essentieel voor de psychosociale gezondheid van vmbo-basis- en praktijkschoolleerlingen. Kwalitatieve studies benadrukken het belang van SEL volgens leerlingen en ouders, waarbij respect, samenwerking en afstemming tussen vaardigheden die thuis en op school nodig zijn aandacht vragen. Het betrekken van leerlingen en ouders en hun interpretaties van sociaal-emotionele vaardigheden zijn cruciaal voor effectieve implementatie van SEL-programma’s. Training van docent-competenties is noodzakelijk om betrokkenheid te vergroten.